Czym jest i jak działa płyn chłodniczy?

Nie da się ukryć, że praktycznie każdy z kierowców świadomy jest tego, jak ogromną rolę spełnia układ chłodzenia w praktycznie każdym samochodzie. To właśnie dzięki niemu silnik się nie przegrzewa, a wszystkie podzespoły samochodu mogą pracować wydajnie i bez większych problemów. Układ chłodzenia działa dzięki odpowiedniej ilości płynu chłodniczego, który wypełnia przewody i skutecznie schładza konkretne elementy. Jednak czym tak w zasadzie jest płyn chłodniczy i jak on działa?

Czym jest i jak działa płyn chłodniczy?

Płyn chłodniczy to ciecz o specjalistycznych parametrach, która ma ogromny wpływ na funkcjonowanie całego układu chłodzenia w samochodzie. Głównym zadaniem tego płynu jest nic innego, jak tylko odbiór temperatury generowanej przez silnik, a następnie przeniesienie jej do chłodnicy. Ta z kolei zajmuje się odprowadzeniem całego ciepła, które pojawiło się w wyniku zachodzącego procesu spalania. Warto również uwzględnić to, że płyn chłodniczy spełnia o wiele więcej funkcji. Dzięki jego specjalistycznym parametrom może on utworzyć powłokę na przewodach, a dzięki temu skutecznie będzie chronić je przed korozją i osadzaniem się niszczycielskiego kamienia. Odpowiednio dobrany płyn chłodniczy, który jest w stanie sprostać niskim temperaturom, będzie także zapobiegał zamarznięciu jednostki chłodzącej i uchroni ją przed pojawieniem się wżerów kawitacyjnych. Jak więc łatwo można się domyślić, funkcjonowanie pojazdu bez płynu chłodniczego nie byłoby możliwe.

Jakie są rodzaje płynów chłodniczych?

Kierowcy z pewnością świetnie zdają sobie sprawę z tego, że płyny chłodnicze różnią się między sobą kolorami. To właśnie one definiują poszczególne rodzaje płynu chłodniczego, a także wskazują na jego konkretne parametry. Obecnie możemy wyróżnić:

  • nieorganiczny płyn chłodniczy IAT – podstawowym składnikiem tego płynu chłodniczego są krzemiany. Jego maksymalny czas eksploatacji wynosi około 2 lata, po tym czasie należy płyn całkowicie wymienić. Płyn IAT chroni skutecznie przez korodowaniem przewodów i osadami z kamienia.
  • płyn chłodniczy OAT – ten rodzaj płynu chłodniczego zawiera bezkrzemianowe dodatki, które jednak zostały uzupełnione mieszanką kwasów organicznych. Ten płyn tworzy dość cienką, ale skuteczną powłokę ochronną. Wyróżnia się on także długim czasem eksploatacji, który wynosi nawet 5 lat. Warto jednak zaznaczyć, że ten typ płynu chłodniczego nie zawsze będzie odpowiedni do nieco starszych modeli pojazdów.
  • płyn chłodniczy HOAT – to ostatni rodzaj płynu chłodniczego jaki możemy wyróżnić. Jego składnikami są zarówno wspomniane już krzemiany, ale także i mieszanka kwasów organicznych. Jego maksymalny czas eksploatacji również wynosi około 5 lat. Największą zaletą tego płynu chłodniczego jest fakt, że dopasuje się on praktycznie do każdego modelu pojazdu, bez względu na model rocznikowy.

Jak wybrać płyn chłodniczy do samochodu?

Wybór płynu chłodniczego odpowiedniego do konkretnego modelu pojazdu nie jest wcale taki oczywisty. Kierowcy muszą bowiem wziąć pod uwagę fakt, czy dany płyn dopasuje się do wieku pojazdu. Co więcej najlepiej będzie jeśli zawartość koncentratu w płynie chłodniczym nie będzie niższa niż 30% , a jednocześnie nie będzie wyższa niż 70%. Zielone i niebieskie płyny chłodnicze to płyny zgodne z technologią IAT. Z kolei płyny różowe, pomarańczowe, czerwone oraz fioletowe są zgodne z technologią OAT. Przed wyborem i zakupem warto zapoznać się z wytycznymi i wskazówkami, jakie można znaleźć na opakowaniu. Dzięki nim łatwiej będzie dopasować płyn chłodniczy do pojazdu.

Szukasz sklepu z płynami chłodniczymi? Odwiedź artbor.pl